Udstødning
På en standardbil vil udstødningssystemet være lave så det lige præcist kan leve op til formålet og intet mere.
Det er lavet specifikt til , at få motorens gasser / udstødning væk effektivt med den effekt motoren nu engang har fra farbrikken.
Det betyder der ikke er plads til mere udstødning og tuning, her skal der skiftes ud, før du kan få mere luft gennem systemet.
Test pipe
Den største udfordring er katalysatoren, der både bliver voldsomt beskidt og blokerer for fri adgang for udstødningen, men også er placeret ret tæt på motoren, så den kan blive for varm og smelte.
Derfor vælger mange at skifte katalysatoren ud med en testpipe hvor der overhovedet ikke er nogen som helst katalysator i, det er blot et rør – ofte i 3”, så der det kan tage masser af afgangsgasser fra cylinderne.
En testpipe i rustfrit stål på 3” kan klare voldsom varmepåvirkning og kan gå med helt op til over 600 HK uden at smelte.
Downpipe med sportskatalysator
Vil du ikke lukke 100% op for gasserne og svine miljøet til, ja så er der et bedre alternativ og det er en downpipe med en sportskatalysator, hvor der er langt større huller i katalysatornettet, så der kan kommer mere luft igennem.
Her får du en god kombination, hvor du stadigvæk værner om miljøet og kan tune voldsomt.
(bemærk: motorlampen vil lyse trods du vælger en downpipe med sportscat på)
Få motorlampen til at slukke – Lambda Off
Om du sætter en ren testpipe eller en med 200 cell katalysator på din bil, vil den reagere på samme måde. Den tror din katalysator er gået i stykker og viser en motorlampe i dit display = så kanden ikke synes.
Men her kan du få hjælp hos din chiptuner, de kan slå lambda nr. 2 fra så den ikke giver motorlampe i dit display.
Det koster typisk omkring 1.000 kroner, at få den slukket.
Hvor meget giver det?
Sætter du blot en testpipe på, vil du ikke rigtigt mærke noget, jo den larmer mere.
Her skal du have en ny chiptuning for at få effekten og den kan være lige fra 5 HK til 30 alt efter hvad du ellers har opgraderet.
En direct flow testpipe giver i sig selv ikke rigtigt noget, den åbner blot op for mulighederne, så du kan sætte en større turbo på – det er meget sjældent en standard-bil vil opnå noget som helst isoleret ved at få en testpipe på.
Så monter den som en del af hele projektet og forvent ikke noget før du får mere luft igennem = større turbo.
Komplet rustfri udstødning
De fleste går All-in og skifter også resten af udstødningen og de restriktive lyddæmpere.
Her bør du vælge en passende diameter f.eks. 2 1/2” eller mere og lyddæmpere med direct flow dæmpning.
Når du skifter til større diameter og direct flow, får du som udgangspunkt ikke flere HK på den konto, men du får mulighed for at flowe mere igennem og f.eks. få mere ud af en ny turbo.
Skifter du blot udstødning, så vær opmærksom på, at det kan ændrer voldsomt i måden bilens moment ligger på bagefter – Det kan føles som om det helt er forsvundet.
Her skal motorstyringen optimeres, før du opnår samme moment ved samme opdrejninger igen,
Test af IE 3″ downpipe på rullefelt
Downpipen er leveret af IE og det er en helt anderledes kvalitet end det du får, hvis du blot køber en testpipe til 2.000.
En IE downpipe med sportscat koster omkring 7.000 + told på ca. 2.200.
Men det kommer også til at holde hele bilens levetid.