Skift til større turbo
En af de meget effektive måder at tune en bil på er, at skifte turboen ud til en større.
Her kan du nemt få øget effekt med bilens standard hardware og få masser øget effekt uden at skifte andet
Turboen vil kunne sparke røv, men den når også et punkt, hvor den ikke kan skabe mere effekt pga. resten af bilens hardware.
Her er det typisk bilens udstødningssystem, der er årsagen.
Kan motoren ikke komme af med udstødningsgasserne, ja så når den et maks, hvor det er udstødningen, der er udfordringen
Det vil derfor være anbefalelsesværdigt at montere en testpipe / downpipe i 3” som tilkobles et størres udstødningssystem på f.eks . 2 1/2” med direct flow lyddæmpere, så der er ikke er restriktioner overhovedet længere.
Kombinere du en større turbo med et større udstødningssystem, vil du kunne få fuld effekt.
Hybrid turbo eller helt ny
Der er flere firmaer på nettet, der tilbyder dig en hybrid turbo. Her tager de den eksisterende turbo og skifter indmaden ud, porter den (borer den ud) og sender den retur.
Det giver en mere effektiv turbo uden en synsmand kan se, den er skifte til noget større.
De koster typisk omkring 10.000 og yder ca.20 -30 % bedre end originalen.
Her i Danmark er det en god løsning kontra en sur synsmand. (Kan ikke ses)
Ny turbo
Går du all-in og påtænker at bilen skal synes med ny turbo eller bruges på lukket bane til Rally, ja så er en ny turbo et valg, der kan sparke enormt mange HK i bilen.
De fleste store turbo leverandører har specifikke pakker til din bil, hvor du kan få en ny turbo + intercooler m.m i en samlet pakke, men du kan naturligvis også blot turboen uden andet.
Her skal du igen være opmærksom op, at en kæmpe turbo godt kan få effekten voldsomt i vejret, men alt andet på bilen ikke er beregnet til den effekt.
Du skal med andre ord ikke blot købe en kæmpe turbo og begynde at køre, det vil ikke gå godt i længden.
Alt efter bilmodel vil motoren have svage dele, der ikke kan klare så mange Hk om moment.
Det kan være alt fra krumtabens fæstning i motoren til plejlstængernes skruer, der ikke kan holde til den voldsomme effekt.
Montering af en ny kæmpe turbo betyder derfor også, at der skal skiftes over til kraftigere stempler, plejlstænger, krumtap og andet alt efter bilmodel, så det kan klare det ekstra tryk / effekt.