Motortuning
Stroker Kit
Når du går efter voldsom effekt på motoren, vil noget af det første der ikke kan klare ærterne være krumtappens beslag og plejlstængernes skruer, måske endda skruerne der holder hele motoren sammen.(de lange, der går hele vejern igennem motoren og holder topstykket fast)
En vild kæmpe turbo, på en standard motor, vil rykke den fra hinanden, hvis den ikke optimeres til opgaven.
Her vælger de fleste at eftermontere et stroker kit, hvor der er længere slanglængde og kraftigere stempler samt krumtap.
Fordelene er bedre moment og holdbarhed.
Den længere slaglængde giver mere moment og stemplernes udformning kan give lidt flere HK.
Borring
Når motoren bores op, typisk ifm montering af stroker kit, bliver den ganske enkelt boret op til støre volumen f.eks. fra 1.6 til 1.8.
Portning af motoren
Hvis du tilpasser indsugnings -og udstødningskanalerne så de passer perfekt på manifold og downpipe, så kan der komme langt bedre flow.
Der kan med fordel fjernes unødvendigt materiale i indsugningen, hvis den er af et materiale der tåler slibning.
Det er ikke noget man selv skal gå i sving med, da meget skal adskilles og det skal gøre på den helt rigtige måde.
Afbalancering af plejlstænger
Under stemplerne har vi plejlstængerne som roterer i voldsom fart.
Her kan man opnå en hel del ydelse ved at afbalancere dem.
Nye brændstofdyser
Fra fabrikken er dyserne ikke beregnet til at kunne klare indsprøjtning af så meget ekstra benzin en voldsom tuning kræver.
Derfor skal de skiftes til noget, der kan klare opgaven.
Benzinpumpe – Mere benzin
Når du tuner kan du komme til et punkt, hvor standardpumpen ikke kan levere nok benzin.
Her skal du over i en opgraderet benzinpumpe, der kan leverer nok benzin i sekundet til at føde de mange hestekræfter motoren leverer.
Benzintryks-regulatoren skal også opgraderes til en på ca. 4 bar.
Luftmasse måler
Det kan i mange tilfælde også være nødvendigt med en opgraderes luftmassemåler.
Ofte kan en fra en bil med samme mærke anvendes f.eks, en VR6 VAG eller noget i den stil.
Krumtap lejer
Din krumtap er sat fast med lejer og de bliver efter en tuning udsat for langt mere effekt der både sparker og trækker i dem.
Det er de slet ikke beregnet til og derfor bør du opgraderer dem til kraftigere lejere.
Ofte gøres det ved skift af krumtap f.eks. ifm installation af et stroker kit.
Går et leje kan det rykke plejlstængerne så de kører skævt og stemplet kan gå fast
Gode videoer
Porting af topstykke og luftindtag