Motorrens
Alt efter hvor gammel din bil er og hvilken model, vil den med tiden blive enormt fyldt med snavs i både luftindtag, ventiler /cylinder og turbo.
Det betyder bilen performer ringere end da den var ny og der mangler HK og moment.
En motorrends er en af de billigste ”hacks” til flere Hk og det bør helt klart overvejres.
Indsugningsmanifold – Rens den
Alt efter årgang og setup vil din bil i dag typisk have en anordning, hvor overskydende olie sendes ned gennem indsugningen og ned over ventilerne for at blive forbrændt i cylinderne sammen med benzin.
Det betyder, at indsugningen og cylindrene med tiden bliver enormt beskidte og fyldt med gammelt olie og snavs.
Her kan en rensning faktisk give hel top til 10 – 15 ekstra Hk (alt efter bilmodel og besmudsnings-grad) og der gå længe før bilen igen er på samme besmudsnings-niveau.
Med andre ord, det kan kun anbefales at du selv, eller et firma renser din indsugning og stempler / ventiler.
Det er vidt forskelligt hvilken forskel der kan opleves alt efter bilmodel. De fleste oplever enrigtig god effekt. Hvor det kan mærkes i bilen, andre oplever ikke nogen synderlig forskel.
Den bedste måde, at rense manifolden på, er ved at tage den af.
Her får du også adgang til ventilerne.
Kør en tur så motoren er varm – ikke brandvarm, men varm, så den kemi du anvender virker bedre.
Rens af turbo
Turboen kan blive så beskidt, at det direkte kan mærkes ved tab af effekt.
Du kan købe forskellige rensemidler med instruktion i brug.
Ofte vil det være nødvendigt, at være to om opgaven, da bilen skal holdes på omkring 2000 omdrejninger, mens skum / spray tilføjes ved turbo indsugningen.
Efter det er sprøjtet ind, skal bilen have lov til at stå 20 minutter slukket.
Herefter skal den langsomt op i omdrejninger, hvis der kommer ”skrabelyde” fra stemplerne, så vent til de er holdt op og giv den så 6- 7.000 omdrejninger.
Der vil da komme en kæmpe sky af røg ud af udstødningen. Det er snavs og slam, der brændes af.
Tjek eventuelt, at der ikke sider mere tilbage på gas spjældet. (Det er nemt at skrue af)
Rens af MAF
Bilens luftmasse måler bliver også med tiden snavset, særligt, hvis der anvendes KN luftfilter.
Sendes forkerte målinger til bilens ECU, vil den ikke lave så effektiv en benzinblanding som ellers.
MAF rens kan købes som spray i diverse byggemarkeder og f.eks. steder som T.hansen.
Rens af EGR
EGR ventilen bliver ret hurtigt tilsodet og smudset til. Der findes masser af helt fornuftige kemiske produkter til opgaven. Det er meget forskelligt for nemt det er at udføre opgaven alt efter bilmodel.
Tager du til en professionel motorrenser, vil du bruge kemi, nødeskaler og vand / kemi (hydro clan) og muligvis manuel børste rens.
Rens af dyser
Benzindyser kan bliver snavsede med tiden og give en dårligere spredning af benzinen, når den sprayes ind.
Her er letteste løsning, at tilsætte benzinen et additiv eller flere, der har rensende effekt.
Motorrens og flere HK
Tager du til en professionel motorrenser med eget rullefelt, kan du mod betaling få effektmål din bil før og efter en rens.
Her vil du ofte se en øgning i effekten på omkring 10%.
Benzinøkonomien kan også påvirket positivt ved en rensning.