Intercooler opgradering
I dag bruger bilproducenterne mindst muligt overhovedet på at lave en bil og derfor bruger de i dag også meget små intercoolere, der lige præcist kan leverer koldt nok luft til, at de kan opnå den effekt som de vil sælge bilen med.
Der er med andre ord ikke sat en kæmpe intercooler i en bil i dag, blot fordi de kan – nej, den er 30 cm høj og billig.
Det betyder, at du ret nemt kan give din bil langt koldere indsugningsluft, ved at skifte til en stor intercooler kontra standard intercooleren.
Wagner laver rigtigt store intercoolere som er anerkendt for deres performance, de er så høje som muligt og køler luften effektivt.
Men de er også meget dyre.
Et alternativ er måske Airtech, de holder til på Island og laver intercoolere til et hav af bilmodeller.
De er knap så høje som Wagner, men tykkere og i kraftigere materiale.
Der er mange muligheder for at få en mere optimal køling af luften og udskiftning af intercooler.
Skal jeg opgradere intercooleren?
Om det overhovedet er nødvendigt, at opgradere din intercooler afhænger meget af, hvad du eller opgraderer.
Opgraderer du ikke din turbo, så vil det ikke give ret meget med en ny kæmpe intercooler – der kommer ikke mere luft igennem og den bilen har som standard performer sikker fint i kombi med turboen…også selv om der skrueges op for trykket.
Skifter du turbo, så giver det bede mening at skifte intercooleren også.
Det skal dog bemærkes at de fleste bil tun ender med at opleve problemer pga for varm luft, så i de fleste tilfælde vil det ende med at være en god ide med en større intercooler.
Se det sådan her:
Jeg går efter 70 ektra HK og stage1 = behold intercooler
Jeg går efter 150 Hk eksta og stage2 – 3 = Skift intercooler og turbo