Indsugning
Den rene ultra kolde luft i store mængder er vigtig for at føde turboen.
Din intercooler står for en stor del af arbejdet på det område, men selve indsugningsmanifolden og dit air intake før intercooleren er også meget vigtige.
Lad os se på indsugningsmanifolden
For det første skal den passe godt på cylinderindtag og være stor nok til at kunne føde nok luft.
Her skal du se på indgang og udgange, er de meget små og kunne der med fordel skiftes til noget større, så der kan komme mere luft igennem?
Måske kan manifolden tilpasses bedre, så flowet bliver optimalt – portning.
Mange skifter til en indsugningsmanifold fra en GTI udgave af deres bil og opnår på den måde alle fordele ret nemt.
Har du allerede GTI udgaven, ja så er spørgsmålet om den ikke kan klare arbejdet helt fint, trods du tuner ekstra.
Cold Air intake
Det er her hele rejsen af den kolde luft begynder og derfor et meget vigtigt sted.
Rigtigt mange laver en løsning, hvor der suges luft ind fra forskærmen af bilen, så luften slet ikke har været inde i bilen og opvarmen utilsigtet.
Der kan i dag købes forskellige kits, hvor du får en flot kasse at sætte det hele ind i. Det er helt fint, da den varme luft fra motoren da holdes væk – men prisen kontra et rør og et KN filter i enden ved forskærmen, ja den er ret voldsom.
Det du bestemt IKKE skal gøre, er at fjerne din filterkasse og blot sætte et 3” kæmpe indsugningsfilter på.
Det vil komme til at suge opvarmet luft ind fra motoren og komplet ødelægge hele ideen med at opgraderer indsugningen.
Her tæller hver grad og der er en grund til du kan se is blive skovlet ind i interncooleren ved Rally løb.
Bemærk:
Du må ikke lave om på indsugningen mht. syn, så hver gang bilen skal synes, skal du genmontere filterkassen